Het is een tijdje stil geweest, maar de afgelopen sleutelweekenden ben ik aan wat kleine dingetjes begonnen bij de VSX. De door muizen aangevreten motorkapisolatie heb ik verwijderd, hiervoor zal later een andere worden gemonteerd.
'Slechts' drie verlaten muizennesten. Helaas hebben ze ook de schutbordisolatie hier en daar te pakken gehad, maar dat is van later zorg.
Vervolgens wilde ik het fabrieksschuifdak weer laten schuiven. Hij wilde wel kantelen, maar schuiven hield na een halve centimeter op. Uitbouw van het complete dak leverde geen duidelijke oorzaak op, en aangezien een vriend van mij nog een compleet en werkend schuifdak had liggen besloot ik die maar te monteren.
Echter loop ik nu tegen het probleem op dat de dakplaat een paar millimeter te ver naar achteren zit, en daarom van voren kiert en van achteren te strak zit. Dat gaat niet lekker werken dus...
Nu heb ik hier thuis in de officiële werkplaatsmappen een workaround aangetroffen voor het afstellen van een fabrieksdak, maar erg duidelijk wordt het me nog niet, de lijntekeningen zijn toch iets abstract. De volgende keer neem ik die in elk geval mee zodat ik ter plaatse kan kijken hoe het zit. Wordt vervolgd!
Daarna is de kachelradiator aan de beurt, die is zo lek als een mandje. Echter blijkt de radiateur ook lek. Dus nu op zoek naar een andere radiateur. Degene in de VSX is overigens identiek aan die van een 1.9D t/m ORGA 6355. Heeft er iemand toevallig nog eentje liggen?
Recente updates
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de zilvergrijze Citroën Xantia 2.0i 16V VSX die ik in de zomer van 2014 kocht. In 1993, het bouwjaar van deze Xantia en het eerste levensjaar van het model, was dit het topmodel. Een bijzonder interieur, een computergestuurd Hydractive-veersysteem en vooral een bijzonder elektropneumatisch variabel luchtinlaatsysteem aan de motor; alles zat erop en eraan.
Helaas is er in de jaren voordat de auto opdook veel glorie verdwenen. Hierdoor is deze bijzondere auto (één van de weinige en oudste nog bekende exemplaren van deze uitvoering) een lange-termijn-project geworden, in de hoop hier weer een trots topmodel van de maken!
Helaas is er in de jaren voordat de auto opdook veel glorie verdwenen. Hierdoor is deze bijzondere auto (één van de weinige en oudste nog bekende exemplaren van deze uitvoering) een lange-termijn-project geworden, in de hoop hier weer een trots topmodel van de maken!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.