Afgelopen najaar had een vriend van mij een zilvergrijze Xantia 2.0i 16V VSX gehaald. Inmiddels zijn we een dik half jaar en een andere eigenaar verder, maar inmiddels is de auto onder mijn hoede gekomen. De teller staat op 241.000 km. De APK is inmiddels verlopen, dus het zal een rustig-aan-opknap-project worden. Het idee van deze aanschaf zal ook vooral zijn om de auto te behoeden voor verdere achteruitgang, zo origineel mogelijk houden en als hij straks weer fatsoenlijk rijklaar is voor erbij, naast de rode. De één gestald en geschorst, de ander op de weg. De auto staat gestald, nu nog buiten, maar ik hoop dat hij binnenkort onder dak kan.
Even wat foto's van toen die vriend van mij hem ophaalde:
Eigen foto's volgen nog, het was gisteravond na de overbrenging te donker geworden.
Het plan is om de auto eerst APK-klaar te maken. Daarvoor dienen hoe dan ook de compleet incontinente kachelradiator en de conische pakking tussen spruitstuk en katpijp (met bijbehorende bevestiging) te worden vernieuwd.
Het ACAV-systeem (een elektropneumatisch aangestuurd variabel inlaatsysteem) werkt niet, het compressorkastje is defect en van één van de vacuumpotjes is het tuitje afgebroken. Dat staat ook op het lijstje van aan te pakken zaken.
Natuurlijk krijgt de motor ook een goede beurt met verse vloeistoffen, filters, bougies en wat dies meer zij. Hij loopt verder prima, geen morren en doet wat-ie moet doen. Wel is de bakolie volgens mij best aan verversing toe, met koude bak was het stug en moeilijk schakelen. Naarmate de bak op temperatuur kwam ging het steeds beter.
De remmerij werkt allemaal redelijk, kan wel een losmaak- en ontluchtbeurt gebruiken, en schijven en blokken houden niet over maar zijn nog niet schrikbarend.
Het onderstel is goed, het veert goed en Hydractive lijkt te werken. Maar ook hier lijkt langdurige stilstand en achterstallig onderhoud weggewerkt te moeten gaan worden, met name op hydraulisch vlak.
Banden: geen idee, hij staat nu op een bijeengeraapt zooitje. Tegen die tijd dat de keuring in beeld komt schroef ik de Belfasts van de rooie er wel onder ofzo.
Het interieur is behoorlijk netjes, alleen kan door alle KVS-walmen er wel een goede sopdoek door. Vrijwel alles werkt, al is de richtingaanwijzerstengel versleten (tiktiktiktik) en doet de bediening van het schuifdak moeilijk. Voor de rest lijkt alles verder in orde te zijn.
Hoe dan ook, ik ben er blij mee! Nu eerst de Saxo weer op gang te zien krijgen na een koppakkingwissel, dan de GSA van een andere aandrijfas voorzien, dan de rode qua roest aanpakken en wat er verder nog op stapel staat. En tussendoor rustig hiermee aan de gang.
goede avond,
ik ben zelf ook op zoek naar 1, liefst 2 van die vacuumpotjes...
mocht u er nu 1 over houden of kunnen bemachtigen maakt u me de gelukkigste man ter wereld.
of ook maar de kleinste tip is heel erg welkom.
u kunt mij bereiken via bramvandegevel@home.nl
bvd
bram van de gevel
Al heb ik al anderhalf jaar geen Xantia meer het blijven heerlijk rijdende wagens. Veel plezier nog met je hbby
Dankjewel! Gaat helemaal goed komen!